Skip to main content

Onderwijsprogramma

Hoe geven we les?

Wij werken met 3 basisgroepen en indien nodig met een instroom groep waarbij we niveaus kunnen clusteren. Per groep hebben we naast de leerkracht één onderwijsassitent die individueel of in kleine groepjes ondersteunt door bijvoorbeeld extra te lezen of helpt in de groep met andere schoolse vaardigheden. 

Bij de oudste leerlingen die zullen uitstromen naar het voortgezet onderwijs ligt de focus op het verder uitbreiden van de woordenschat, begrijpend lezen, studievaardigheden en zaakvakonderwijs.

Onze leerkrachten en ondersteuners hebben een training in Traumasensitief lesgeven en NT2 onderwijs gevolgd.

Leerlingvolgsysteem

Voor het volgen van onze leerlingen gebruiken wij SchoolKr8. Dit is speicaal ontwikkeld voor nieuwkomers. Met SchoolKr8 kun je als leerkracht, ib’er en directie de ontwikkeling van nieuwkomersleerlingen overzichtelijk en digitaal monitoren én waar nodig bijsturen. 

LOWAN heeft een unieke set leerlijnen ontwikkeld, die passen bij de beginsituatie, onderwijservaring en leeftijd van nieuwkomers. De LOWAN-leerdoelen zijn gekoppeld aan het leerlingvolgsysteem van Schoolkr8. In Schoolk8 plannen wij deze leerdoelen per leerling individueel en kijken wij na 10 lesweken of deze doelen zijn behaald. Ook kun je in Schoolkr8 de toetsresultaten invoeren van andere methodes. 

Sociaal-emotionele ontwikkeling

We besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Juist omdat de leerlingen op Taalschool De Liemers komen vanuit verschillende achtergronden en met verschillende ervaringen. Hiervoor werken wij met de methode Wereldreizigers.

Mondeling Nederlands

Op Taalschool de Liemers besteden wij veel aandacht aan het leren van de Nederlandse taal. Hiervoor gebruiken wij de methodes LOGO3000 en Wereld vol woorden. 

Aanvankelijk en voortgezet technisch lezen

Onze leerlingen hebben verschillende achtergronden en zijn in veel gevallen meertalig. Sommige leerlingen hebben niet eerder een school bezocht. Het aanvankelijk leesproces gaat bij iedere leerling op zijn eigen manier en tempo. Wij houden hier rekening mee. Naast reguliere lessen van de methode Horen, zien en schrijven, Bouw! en Lijn 3 bieden wij de leerlingen klanklessen aan om de klanken in het Nederlands te herkennen en goed uit te spreken.

Begrijpend lezen

Wanneer de leerlingen een voldoende leesniveau hebben, nemen de leerlingen deel aan de lessen van begrijpend lezen. We werken hierbij met de methodes ik LEES - ik DOE en Kampioen in begrijpend lezen.

Spelling

Net als op een reguliere basisschool krijgen onze leerlingen ook spelling. Hiervoor gebruiken  de methode  “Staal Spelling’.

Rekenen

We werken met de nieuwste versie van de methode “ Getal & ruimte junior". Er wordt veel aandacht besteed aan rekentaal en rekenbegrippen.  

Schrijven (technisch)

De fijne motoriek komt terug bij de tekenlessen, bij knutselen en in het schrijfonderwijs. Wij werken met de methode “Pennenstreken”, met als doel een duidelijk leesbaar handschrift in blokletters te behouden of te ontwikkelen.

Creatieve vakken: muziek, expressie, tekenen, handvaardigheid

Kinderen zijn uniek. Ze willen onderzoeken en ontdekken, eigen beelden en ideeën ontwikkelen. Die drukken ze op een creatieve manier uit in verhalen, tekeningen, bouwsels, klanken en beweging. Ze willen hun producten laten zien en er trots op kunnen zijn. Dat geeft ze zelfvertrouwen. Als school willen wij er alles aan doen om deze verbeelding te stimuleren en met de methode Laat maar Leren bieden wij leerlingen die mogelijkheid.

Onze leerlingen krijgen muziekles van een vakdocent van Kunstwerk! (muziekschool)

Burgerschap

Op de Taalschool geloven we dat de leerlingen het beste kunnen leren als ze zich vertrouwd en veilig voelen in hun omgeving. Elk kind komt met een eigen achtergrond en verhaal op onze school en die verhalen mogen er zijn.
Vanuit interesse in elkaar en een open houding kan ook de nieuwe Nederlandse cultuur een plek krijgen in het leven van de leerlingen.
Met aandacht voor verleden en heden zoomen we in op het kind zelf: waar ben je goed in en hoe kunnen we een stevige start maken met de ontwikkeling van jouw eigen talent?  
Cultuur educatie is voor de leerlingen op onze school van groot belang. Ze komen uit een andere cultuur, hebben de reis naar Nederland net achter de rug. Ze hebben nog amper kennis gemaakt met het land waar ze nu wonen, met al zijn gewoonten en gebruiken. De kinderen hebben over het algemeen in hun korte leven al veel te veel meegemaakt, zijn het aan het verwerken of hebben het nog geen plek kunnen geven.  Cultuur educatie geeft leerlingen, ook zonder woorden, een taal om zich te kunnen uiten en om emoties te verwerken. Het laat de leerlingen op een speelse manier, met inzet van al hun zintuigen, kennis maken met Nederland. Het geeft ze een diversiteit aan mogelijkheden om te ontdekken wie zij zijn, wat zij leuk vinden, wat bij hen past en laat hen reflecteren op de wereld om zich heen.  
We willen de leerlingen niet alleen de Nederlandse taal meegeven maar ook de Nederlandse Cultuur.
Hoewel we het wel zouden willen kunnen we nooit alles laten zien en ervaren.
Daarom is er gekozen om de thema’s van Wereldreiziger te verbinden aan de thema's van Wereld vol woorden zodat het voor de leerlingen betekenisvol is.

Bewegingsonderwijs

Iedere week krijgen de leerlingen bewegingsonderwijs buiten op het speelplein of binnen in de speelzaal. in een gymzaal. Tijdens de lessen bewegingsonderwijs leren de leerlingen spellen en vaardigheden waarbij zij actief bewegen. Samenwerken is een belangrijk onderdeel tijdens de lessen bewegingsonderwijs.

ICT

Alle leerlingen leren om te gaan met de computer, laptop of I-pad. Deze devices zetten we steeds meer in voor de vakken taal, rekenen en Mondeling Nederlands.  

We gebruiken o.a. de volgende educatieve verwerkingsprogramma's:

  • Bareka
  • Rekensprint
  • Logo3000
  • Lijn3
  • Staal
  • Gynzy
  • Diglin+
  • Horen, zien en schrijven